Åpningskonsert: Sound Landscapes
Uten elektronikk, uten lydspor, uten forsterkere. Levende lyd helt i tråd med partituret.
Industriell estetikk innen musikk utvikles både i Europa og Russland rundt 1910-30-tallet. Det kommer spesielt til uttrykk gjennom støymusikkens ulike teorier og praksiser, og uttrykket ble omfavnet av futuristene. Musikkfuturistene ville fange opp den moderne lyden av metropolen, industrien, nyere teknologi og transport, i musikken.
I Sovjetunionens første år, ble støymusikk talerør for proletariatets fremtid, og tungt maskineri var symbol på en ny sosial orden og harmonisk industriell utvikling. 1920-tallet var en periode der støyorkestre, støysymfonier, og ulike «industrielle musikk prosjekter» blomstret. Mange av disse eksperimentene ble en del av avantgard teatrenes lyddesign og scenografi.
Første halvdel av det 20. århundret i Sovjetunionen, innenfor Moskva Kunstteater, rekonstruerte og utviklet Vladimir Popov over 200 akustiske redskaper beregnet som lyddesign for scene og film. Disse ble på grunn av den elektroniske utviklingen og bruken av opptak, fort glemt, og nesten alle Popovs lydredskaper forsvant. I løpet av de siste fem år, har Peter Aidu og hans Musikklaboratorium, ved Moscow School of Dramatic Arts, rekonstruert gamle og skapt flere nye mekaniske støymaskiner. Resultatet er en helt spesiell symfoni kalt ”Sound Landscapes”, delt i fire akter:
”Landskap nr. 1”
”Industrialisering”
”Landskap nr.2”
”Dies Irae”
De mystiske støyaggregatene er ikke gjemt bort for publikum bak scenen, men er i stedet en hypnotiserende visuell installasjon bak et lyd-drama, hvor kunstnerne gjenskaper lydlandskaper som den ville skogen, tordenværet, havet, byen, fabrikken, byggeplassen, krig og kamp – lydmetaforer for natur og menneskelig sameksistens.
I 2016 ble prosjektet tildelt den prestisjetunge prisen «Golden Mask».
(tekst av Konstantin Dudakov-Khashuro)
Kunstnere:
Peter Aidu (komponist)
Svetlana Anistratova, Mykola Babych, Evgenii Barkhatov, Olga Bondareva, Dmitry Chadov, Mariia Chirkova, Vasilii Deniushin, Roman Dolgushin, Konstantin Dudakov-Kashuro, Grigory Durnovo, Andrey Emelianov, Konstantin Isaev, Grigory Krotenko, Ekaterina Kuzminskaya, Igor Lesov, Anna Litkens, Dmitry Okhrimenko, Petr Ostapenko, Evgeny Polyakov, Vyacheslav Prikhodkin, Elizaveta Ravdel, Daria Rubleva, Alisa Ryzhova, Alexandra Savvicheva, Ekaterina Serebrinskaya, Dmitry Shchelkin, Dmitry Shishlyannikov, Anastasia Smirnitskaya, Mariia Viktorova, Dmitrii Vlasenko.
Trombonister fra Kirkenes:
Kari Hodnefjell, Mari Kristine Kofoed Bye, Kristin Nystad, Haakon Slagtern, Britt Slagtern og andre.
Produksjon:
Pikene på Broen og Teateret ”School of Dramatic Arts” (Moskva)